Thonga Beach Mabibi - Reisverslag uit Mbazwana, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu Thonga Beach Mabibi - Reisverslag uit Mbazwana, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu

Thonga Beach Mabibi

Door: Marjolein en Noud

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

15 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Mbazwana

Zoals gezegd vandaag in de vroegte eruit voor onze Ocean Safari! :D
De bedoeling is dat we walvissen gaan spotten, en vervolgens zullen gaan snorkelen in een baai. Daarom mochten we in duikers-outfit de boot op ;-).
Ons voertuig was een grote rubberen boot met 2 x 115 pk motoren. Aangezien de boot zelf van heel licht materiaal is, kun je hier dus lekker snel mee over de golven! Wij hadden nog geen idee hoe deze boot vanuit het strand tegen de golven in te water moest komen. Vrij kort hierna wisten we dit dus wel ;-); het was een hele heftige onderneming waar je lijf (en met name de rug) wel wat te verduren kreeg. Marjo vond dit helemaal geweldig; haar motto in deze is 'Hoe wilder en sneller, hoe beter :D!
Een tractor en twee mannen duwen de boot te water waar wij al inzitten en zodra de boot/de schroeven in het water geraken gaan zij op volle toeren/kracht draaien. De boot vliegt dan tegen/op de aankomende golven, wat gepaard gaat met veel geweld en flinke klappen; Marjo wil dit nog graag vaker overdoen maar voor Noud was een keer genoeg. Een enorme en leuke ervaring, maar voor Noud dus ook fysiek heftig.
Eenmaal op de oceaan zag Marjo als eerste van de groep een bultrug walvis. Eenmaal dichtbij verdween hij jammer genoeg. Na een tijdje varen en wat glimpen van walvissen te hebben opgenomen stuiten we op een groep walvissen. Met deze groep hebben we 10 a 15 minuten kunnen opvaren. We voeren op slechts enkele meters afstand naast en achter de walvissen. Als je er zo dichtbij bent ervaar je pas echt wat een enorme dieren dit zijn! De staart die af en toe volledig uit het water kwam had een lengte van die van onze boot; we schatten tussen de 7 en 10 meter.
Na zo'n klein uur varen op een kustgedeelte van de Indische Oceaan gingen we snorkelen in een baai. Het water was zo wild dat Noud er vanaf zag om te snorkelen; niet verwonderlijk als je zijn zwemtalent bekijkt ;-).
Marjo deed hier natuurlijk wel aan mee en heeft allerlei vissen onder haar blikveld voorbij zien komen, onder andere roggen, een schildpad, verschillende maanvissen (waaronder de Keizer Maanvis), kool-papegaaivis, vlindervis etc. Ook hier was weer een ontzettend aardige en leuke instructeur met gevoel voor humor; Miguel.
Er was een Australische familie samen met ons op deze safari en zij hebben hiervan enkele foto's genomen met een onderwatercamera. De emailadressen zijn uitgewisseld, dus hopelijk zien wij deze nog tegemoet komen.
Ook de terugkeer van de boot op het strand was weer zeer heftig; Marjo helemaal in haar element vooraan de boot bij Miguel en de 'kapitein' te vinden en Noud was blij toen het voorbij was. Vanuit alle kracht wordt op de golven naar het strand gevaren en de boot boort zich vervolgens met een enorme klap in het zand waardoor je acuut stilstaat.
Hierna heerlijk gebruncht (zo laat was het inmiddels dus al weer ;-)) en wat genoten van de zon. Later op de middag zijn we een boswandeling gaan maken met de Australische familie, onder begeleiding van Thulani, die uitleg gaf over het ontstaan van het bos, de boomsoorten, dieren en vruchten die aan de bomen hangen. Het is een landschappelijk wereld-erfgoed. Hierna hebben we een sundowner trip ondernomen per Jeep, ook met Thulani naar een meer waar we hebben gekeken naar de ondergaande zon met enkele Nijpaarden.
Terwijl we aan het meer vertoefde hebben we nog een interessant gesprek gevoerd met Thulani over het dagelijks leven in dit kleine plattelandsdorpje waar hij woont. Een open gesprek over hun cultuur en leef- woonsituatie.
's-avonds hebben we met z'n allen heerlijk genoten van een Braai (Afrikaanse BBQ) en werden we uitgenodigd door Miguel de volgende ochtend mee te doen aan de ochtend 'rock snorkel'. Hiervoor komt Marjo maar al te graag haar bed vroeg voor uit! de Snorkel begint namelijk om 6.30 uur.

• 18 Oktober 2017 - 06:57

Ellie:

Hallo Avonturiers,
    Tjee wat een reis, complimenten over het bloggen hoor!!!!
    Geniet ervan
    Groetjes vanuit Nederland

• 18 Oktober 2017 - 10:00

Mams:

Wat een mooie en spannende verhalen ...t is maar goed dat moeders niet alles vooraf weten en horen...wij zitten in Leiden ...mooie stad vandaag t Lakenhal useum en later op de dag naar Wouter... nog viel vergnugen en tot gauw weerziens....

• 18 Oktober 2017 - 10:12

Marjolein:

Bedankt lieve mams en Ellie voor jullie leuke reacties!
    Het is een super mooie reis waar we volop meemaken en genieten.
    Helaas is op de meeste plekken internet zo traag, dat het niet lukt foto's te uploaden.
    Wij hopen dit later vandaag of morgen wel te kunnen!
    Liefs aan iedereen! X

• 18 Oktober 2017 - 20:15

Marivonne:

Hoihoi, wat een mooie reis zeg met leuke verhalen..We volgen jullie vanaf hier dan ook met veel plezier...

• 20 Oktober 2017 - 08:23

Mark:

Ziet er goed uit. Ook leuk voor een personeelsuitje! Veel plezier nog.