Terug naar Johannesburg en het vliegveld - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu Terug naar Johannesburg en het vliegveld - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu

Terug naar Johannesburg en het vliegveld

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

21 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

's-Ochtends vroeg de koffers weer ingepakt om richting Johannesburg te gaan. Het is een afstand van ongeveer 370 km. Het vliegtuig vertrekt om 23.25 uur. Er is een tijdsverschil van 1 uur, wat over een ruime week 2 zal zijn omdat Zuid-Afrika geen zomer- wintertijd kent. Onderweg zijn we gestopt bij een paar plekjes om nog even iets mee te pikken van de mooie natuur.
Verder zijn we gaan lunchen bij een soort Zuid-Afrikaanse versie van 'KFC' waar we weer iets opmerkten. Het is opvallend dat uit eten, waar dan ook, veelal wordt ondernomen door blanke Afrikanen. Als er al donkere Afrikanen ergens gaan eten, zitten zij vrijwel altijd binnen. De terrassen zijn gevuld door blanke mensen, Zuid-Afrikaans en toerist.
Tijdens de lunch hebben we gebabbeld met een blanke Zuid-Afrikaan, tevens een ex-generaal van het Zuid-Afrikaanse leger. Wij wilde namelijk vragen naar zijn mening/visie met betrekking tot de ongelijkheid die wij overal nog tegenkomen. Over de streng afgebakende woonwijken; waarom er hoge muren met geladen prikkeldraad staan, of dit wel werkelijk nodig is. Hij legt ons gedetailleerd zijn kant van het verhaal uit, met praktijkvoorbeelden die hij door de jaren heen heeft meegemaakt. Ten tijden dat zijn woning niet was afgebakend werden hij en zijn gezin meerdermaals bewapend overvallen. Van alles werd meegenomen; van tv's, tot meubilair, maar zelfs ook dakbedekking, kozijnen en koperen leidingen. Hij vertelde ons dat criminaliteit in Zuid-Afrika nog echt een probleem is waar de overheid weinig daadwerkelijk aan doet. Dat in vele opzichten de overheidsdiensten en leveringen erg zijn verslechterd sinds de jaren 90. De kwaliteit van publieke / overheidsdiensten is volgens hem erg slecht. In sommige opzichten hebben wij hier zelf ook een en ander van ondervonden. Vele wegen zijn nog erg slecht, veel mensen leven nog steeds in abjecte armoede, en efficiënt werken kennen ze in Zuid-Afrika ook niet echt. Zeker niet in de mate waarin wij dit gewend zijn vanuit Nederland.
Het was een leuk en interessant gesprek.
Hierna zijn we verder doorgegaan naar het vliegveld Johannesburg. Het was een super mooie reis waar we veel hebben gezien, gedaan en geleerd. Helaas komt ook hieraan een einde ;-). We waren graag nog langer gebleven om meer te verkennen en zeker ook Kaapstad en de 'Garden Route' te bezichtigen. Dit staat voor een volgende keer gepland ;-). We'll be back :D!!!