St. Lucia en Dolphin Coast - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu St. Lucia en Dolphin Coast - Reisverslag uit Ballito, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu

St. Lucia en Dolphin Coast

Door: Noud en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

18 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Ballito

Vandaag zijn we vanuit Saint Lucia naar Salt Rock aan de Dolphin Coast gegaan. We reden door het mooie gevarieerde landschap van de provincie KwaZulu-Natal in het 'Koninkrijk der Zulu's'. Vandaag was het een wat koudere en bewolkte dag en we voelden ons allebei niet helemaal lekker; we hadden beiden wat last van onze darmen. Gelukkig had Ietje ervoor gezorgd dat we pilletjes bij ons hadden om het gevecht tegen bepaalde bacteriën in onze darmen aan te gaan. En jawel hoor, 's-avonds was de overwinning al grotendeels binnen en voelden we ons een stuk beter!
We kwamen rond de middag aan bij ons verblijf; Petite Provence B&B in Salt Rock bij Ballito. Het is een uiterst charmante B&B; met een authentiek Frans interieur. Hier hebben we een strandwandeling gemaakt. Deze kust heeft zijn naam (Dolphin Coast) te danken aan de stroming dolfijnen die voorbij zwemmen vanwege het warme Indische water. Jammer genoeg hebben we er helaas geen gezien en er was verder ook niks uitgediept betreffende dit thema; geen tour aanbiedingen etc. Hierna zijn we de omgeving per auto een beetje gaan verkennen. Wat ons hierbij opviel was de velen beschermde en strak beveiligde woonwijken met veelal grotere/duurdere woningen. Deze wijken waren rondom hermetisch afgesloten en op enkele plaatsen voorzien van beveiligde toegangspoorten. We moesten ons legitimeren, laten registeren en verantwoording afleggen waarom we de wijk binnen wilden.
Hier blijken voornamelijk de middenklasse/rijkere mensen te wonen die voornamelijk in Durban werken (ong. 60-70 km afstand). Dit verklaart wellicht ook de enorme shoppingmall in het kleine plaatsje Ballito; een plek waar verder weinig te beleven valt.
's-avonds zijn we gaan eten bij restaurant Fig Tree, dat onderdeel uitmaakt van een groot resort met een golfbaan, restaurants, bars etc. Dit alles was eveneens gelegen binnen de poorten van een beveiligde woonomgeving.
Wat ons verder opvalt hier in Zuid-Afrika is dat er weinig is qua nachtleven. Het is gebruikelijk op het platteland om zo rond 7 a 8 uur 's-avonds naar huis te gaan en dan lopen de restaurants/bars leeg. In de wat grotere plaatsen is dit rond 9 a 10 uur. Grote steden als Johannesburg, Durban en Kaapstad uiteraard niet meegerekend ;-).