Van Salt Rock naar Drakensbergen Lesotho - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu Van Salt Rock naar Drakensbergen Lesotho - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu

Van Salt Rock naar Drakensbergen Lesotho

Door: Noud en Marjolein

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

19 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Bergville

Na een lekker ontbijt met een authentiek Frans croissant zijn we om ca. 10 uur vertrokken richting onze volgende bestemming Drakensbergen. Onze route verliep via Durban over de autosnelweg N2 en N3 richting Harrismith.
Om ca. 12.30 uur waren we in het plaatsje Howick aangekomen. Hier hebben geluncht in een echte Britse Pub, waar een heerlijke chicken and mushroom pie te verkrijgen was ;-). Hierna zijn we naar de Howick Waterval gaan kijken. Onderweg kwamen we een mooi museum tegen van oude landbouwwerktuigen; ontzettend interessant om die oude machinetechnieken te zien. Noud herkende er nog enkele vanuit zijn jeugd. Verder kwamen we verschillende super leuke en mooie souvenirwinkeltjes tegen waar we nog enkele kadootjes voor thuis hebben gekocht. Om 15.30 uur zijn we weer verder gereden en onderweg gefilosofeerd over het enorme contrast in wonen in de regio Salt Rock en Durban. Je ziet hier namelijk vrije sector/eigen woningen van 600-800 m3 met een aardige materialisering, maar ook kleine bouwseltjes van amper 10 m2 gemaakt van afvalhout en metalen golfplaatjes. En dit zijn er niet een paar, maar zeer velen. We denken te kunnen constateren dat de meeste huisjes in Afrika bestaan uit eenkamer huisjes, gemetseld en gedeeltelijk gestuukt met metalen golfplaat dakjes. Ze hebben veelal ook een afsluitbare deur en enkele kleine ramen. Het toilethokje is stand-alone en wordt door meerder gezinnen gebruikt. 's-Nachts naar de WC gaan betekent dus met een zaklamp door de wildernis heen. Bijzonder is dat de armoede aan de mensen zelf veelal niet te zien is; ze lopen er veelal verzorgd bij. Het is dan bijna niet te geloven hoe ze dit combineren.
Onderweg zijn we door authentieke Zulu dorpjes gereden en hebben nog wat meegepikt van de inheemse cultuur.
Tijdens de autorit hebben we verschillende malen branden gezien op het platteland. Het is gebruikelijk om bewust gereguleerde branden te stichten. Dit zorgt voor vruchtbare grond. Tevens dood het al het ongedierte; bijvoorbeeld teken die anders een plaag vormen voor het wild en de bevolking.
Om ca. 18.30 uur zijn we bij onze bestemming 'The Cavern Drakensberg Resort & Spa' aangekomen. Hier zullen we 2 overnachtingen blijven, alvorens we zullen afreizen naar de luchthaven in Johannesburg.
Na de inschrijving en de gebruikelijke bezigheden hebben we het resort bekeken. Het bestaat uit een verzameling van gebouwen in een soort natuurpark die met wegen en paden zijn verbonden. Het geheel ziet er aantrekkelijk en authentiek uit. Natuursteenblokken en gestuukte gevels met stalen fragiele kozijnen. Alle gebouwen hebben een fijn rieten dakafwerking.
Het interieur van zowel onze lodge alsook van de overige gebouwen alsmede de meubilering is enigszins oubollig.
Om 20.30 uur zijn we bij het diner aangeschoven en nadien hebben we nog een partijtje tafeltennis gespeeld.