'N dagje Noordelijke Drakensbergen - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu 'N dagje Noordelijke Drakensbergen - Reisverslag uit Bergville, Zuid-Afrika van Marjolein Leenders - WaarBenJij.nu

'N dagje Noordelijke Drakensbergen

Door: Marjolein en Noud

Blijf op de hoogte en volg Marjolein

20 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Bergville

Om ca. 8.00 uur zijn we gaan heerlijk gaan ontbijten op een verhoogd terras met een super mooi en pittoresk uitzicht. Rond half 10 hebben we een pittige wandeling gemaakt in de bergen, de zogenaamde Bushman Trail, waar we tekeningen hebben bekeken van de vroegere bosjesmannen die op rotsen waren getekend. Deze tekeningen zijn tussen de 500 en 1100 jaar oud; heel indrukwekkend te zien hoe inventief ze vroeger al waren met de weinig beschikbare kennis en materialen. De Drakensbergen (een gebied van ong. 250.000 m2) kent een rijke historie aan zowel artistieke cultuur alsmede veel oorlogsvoering tussen de inheemse Zulu / San, Britten en van origine Nederlandse Boeren. Het is een van de mooiste en meest indrukwekkende berglandschappen van Zuid-Afrika. Volgens de legende hebben er ooit draken geleefd. De bergketen strekt zich uit over een lengte van 450 km grenzend aan Lesotho, een onafhankelijke bergstaat. Traditionele Zulu / San dorpjes zijn er niet meer veel en dus ook lastiger te ontdekken en bezoeken, maar het is ons toch wel gelukt ;-). De traditionele cultuur van de Zulu is bij vele plattelandsbewoners nog een dagelijkse gang van zaken en uit zich in allerlei vormen. Een voorbeeld hiervan is dat niemand 'op zichzelf' mag gaan wonen. Pas indien een man financieel in staat is te trouwen en de familie van de bruid een betaling kan geven van minstens 11 koeien, kan hij land aanvragen bij het dorpshoofd. Indien er land wordt toegekend, kan hij hier voor zijn vrouw en toekomstig gezin gaan bouwen. Indien ze later gaan scheiden, blijft het gezin op het land wonen en moet de man dus een nieuw stuk grond aanvragen, die hij alleen krijgt toegekend indien hij weer 11 koeien kan afstaan en de kinderen uit beide gezinnen kan onderhouden. Dit is erg moeilijk, dus daarom komen er vrijwel geen scheidingen voor. Financieel is dit voor velen niet haalbaar.
's-Middags na een uitgebreide lunch hebben we nog een wandeling ondernomen naar de 'Tiger Falls'; een mooie hoge waterval met beekjes, maar hier zijn we van de bergwandeling route overgegaan naar de beekroute, want de rivier en dus ook de waterval waren volledig drooggevallen ten gevolge van de weinige regenval van de afgelopen (winter)maanden.
Teruggekomen bij het resort hebben we gezwommen in het zwembad en lekker in de zon gelegen.
's-Avonds hebben we na het diner leuk nog twee potjes pool gespeeld.